Ačkoliv mám rád vánoční čas, za fanouška písní s adventní tematikou se nepovažuji. Letos jsem přesto na tento blog plánoval napsat o klasice Tři oříšky od Ivety Bartošové, která pro mě k tomuto období patří od dětských let. Nakonec ke mně ale tento rok - a vlastně i těch pár posledních - víc promlouvají Vánoce na míru od Ewy Farne. ...
Hana Hegerová - Bože můj, já chci zpět: život utíkající mezi prsty
"Nerad bych se dotknul některé z jejích taktéž výborných kolegyň, ale následující větu si nemohu odpustit: Hana Hegerová je pro mě nejlepší česko-slovenskou zpěvačkou všech dob." Těmito slovy jsem zakončil svůj článek k písni Potměšilý host, vydaný v prosinci 2020. Bylo to jen pár měsíců předtím, než nezaměnitelná interpretka odešla na věčnost.
V posledních letech na svých hudebních preferencích pozoruji jednu zásadní změnu: čím jsem starší, tím méně mě ovlivňují světové žebříčky, trendy a vůbec to, co poslouchají ostatní lidé.
Dříve bývaly aktuální popové hitovky denní potravou pro moje uši, dnes mi ale přijdou stále více stejné, předvídatelné a emočně ploché. Často je vnímám pouze jako určitou zvukovou kulisu, kterou autoři tvoří s cílem hlavně znít moderně a přizpůsobit se tomu, co si posluchači zrovna žádají - nebo spíše tomu, o čem si oni sami či lidé z jejich vydavatelství na základě určitých indicií myslí, že si to posluchači žádají.
O to více si hýčkám svoje modly, o jejichž repertoáru vím, že se z něho posluchačský zážitek s postupujícím časem nevytrácí ani nemění svou podobu z cool na retro. Když Hana Hegerová 23. března 2021 vydechla naposledy, nezapochyboval jsem o tom, že se k jejím písním budu vracet dál.
Navzdory tomu, že jsou staré desítky let, v nich stále dokážu objevovat něco pro mě nového. Jednou zaznamenané nahrávky se pochopitelně nemění, nezřídka se mi však stává, že teprve po letech si všimnu nějaké části textu, která mi utkví v paměti a v myšlenkách si ji poté rozebírám, nebo že ve zpěvaččině naprosto jedinečné intonaci uslyším dříve neodhalenou emoci. Dalším faktorem je prostý fakt, že síla některých skladeb vypluje na povrch teprve v momentě, kdy sám posluchač v nějaké podobě zažije to, o čem se v ní zpívá. Obsah sdělení se ho pak přirozeně dotkne více než touto zkušeností nepoznamenaného.
Píseň Bože můj, já chci zpět složil francouzský autor Guy Bontempelli - v originálním znění ji pod názvem Ma jeunesse fout le camp nazpívaly jeho krajanky, nejprve Michèle Arnaud a později i Françoise Hardy. Český text napsal Pavel Žák. Už řadu let patří k mým oblíbeným, ale v posledních měsících je mi ještě o něco bližší a její obsah ještě povědomější.
Hegerová je v textu ženou vracející se na místo, které pro ni kdysi bývalo domovem, a s nostalgií vzpomíná na svoje dětství a mládí zde prožité. Zpívá o stařičkém autobusu, který ji vysadí na klidné vsi, kde je všude cítit vůně nedalekého lesa, a zarostlou pěšinkou kráčí ke svému rodnému domu.
Na první pohled se zde vůbec nic nezměnilo, vše je přesně takové, jaké si to pamatuje. Dobře však ví, že v domě už na ni nikdo nečeká. V momentě, kdy před ním stojí, přesto na moment zaváhá - jako by někde hluboko uvnitř zatoužila alespoň na chvilku uvěřit tomu, že se vrátila zpět v čase, že vstoupí dovnitř jako kdysi tolikrát a najde tam své nejbližší. Jenže klíč, který má stále u sebe, už do zámku nepasuje.
"Já
nevím, jestli smím jít jako kdysi dál
já
vím, já dobře vím, že život nečekal,
že
dveře, které znáš, po létech starým klíčem
jen
těžko otvíráš, jen těžko otvíráš..."
Žákova slova odkazují k přirozenému běhu času, který nemůžeme ovlivnit, ale vnímám v nich ještě jednu významovou rovinu. Naznačují i určité pochybnosti nad tím, jestli aktérka příběhu s uplynulými roky naložila adekvátně a jestli zpětně ničeho nelituje.
"Já
žila hodně snů a poznala jsem svět,
kde
deset prázdných dnů je tisíc marných let,
když
vítr všechno smet, tak zůstala jen touha.
Bože
můj, já chci zpět,
Bože
můj, já chci zpět..."
Text
pochází už ze sedmdesátých let, jako by však svou dobu předběhl
a předvídal častý obrázek života v 21. století. Života, v
němž se mnoho lidí každý den úporně žene za novými
příležitostmi ve strachu z toho, že jim něco unikne, aby jim
zatím mezi prsty postupně a nenápadně unikalo to, na čem záleží
nejvíce.
text: Josef Martínek, foto: Jakub Ludvík (Supraphon)
Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.
Nejnovější články na blogu
Lenny - Figure It Out: přijít si na to sám
Od Lenny už jsem mezi svoje srdcovky na tomto blogu v roce 2021 zařadil jednu z jejích nejstarších vydaných písní You're My Everything. Už tehdy jsem v závěru článku naznačil, že obdobnou trvalkou by se mohla stát v té době ještě ne tak stará skladba Figure It Out. A nyní konečně přišel ten správný čas o ní napsat.
Narodit se v devadesátých letech v Česku mimo jiné znamenalo mít dětství ovlivněné mnoha specifickými fenomény doby. Patřil k nim na přelomu milénia obrovský boom latinskoamerických telenovel, který s sebou přinesl i minimálně dvě velké generační ikony: Natalii Oreiro a Thalíu. Obě vedle hlavních rolí v oblíbených seriálech také zpívaly a myslím,...
Emma Smetana a Richard Müller - Tahle jedna vteřina: jako když Kráska a zvíře cestují v čase
Už dlouhou dobu jsem měl na seznamu tipů pro článek na tento blog několik starších songů od Emmy Smetana. Nakonec ale všechny přebil loňský duet s Richardem Müllerem Tahle jedna vteřina. Zatímco seriál Eliška a Damián, ke kterému původně vznikl, se dlouhého života na televizních obrazovkách nedočkal, s písničkou je tomu právě naopak.