Ačkoliv mám rád vánoční čas, za fanouška písní s adventní tematikou se nepovažuji. Letos jsem přesto na tento blog plánoval napsat o klasice Tři oříšky od Ivety Bartošové, která pro mě k tomuto období patří od dětských let. Nakonec ke mně ale tento rok - a vlastně i těch pár posledních - víc promlouvají Vánoce na míru od Ewy Farne. ...
Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart: temná milostná balada, kterou nemůže zpívat každý
K tomu, že se letitý hit od Bonnie Tyler stal jedním z mých nejpřehrávanějších songů tohoto léta, přispěla náhoda. V červnu jsme s kamarádkou seděli před koncertem Marka Ztraceného v restauraci, kde z rádia vyhrávaly samé klasiky osmdesátých a devadesátých let - a mezi nimi Total Eclipse Of The Heart. Ještě tentýž večer po návratu domů jsem si písničku musel pustit znovu a od té doby z mého playlistu nevypadla.
Další vlna zájmu o repertoár jen 159 centimetrů vysoké umělkyně u mě přišla o měsíc později, když jsem v rámci přípravy na festival Benátská! v Liberci zavzpomínal na to, že v roce 2018 byla Tyler jedním z headlinerů. Naposlouchal jsem si tehdy spoustu jejích písní, které jsem do té doby ani neznal. Mnohé z nich se mi trefily do vkusu, ovšem Total Eclipse Of The Heart netrumfla žádná z nich.
Skladba, od jejíhož vydání uplyne v roce 2023 už čtyřicet let, patří mezi ty, které někdy pravděpodobně slyšel téměř každý. Také já se s ní setkával od raného dětství a vždy mi v ní imponoval zpěvaččin charakteristicky nakřáplý hlas. My, zrozenci devadesátých let, už jsme však přece jen vyrůstali s trochu jinými idoly než s tehdejší čtyřicátnicí z Walesu.
Navíc se mi tenkrát Bonnie často pletla s vokálně podobně vybavenou Tinou Turner. Nejspíš jsem nebyl jediný - vždyť třeba zásadní hit rockové babičky Turner The Best původně skutečně nazpívala její kolegyně.
Melodramaticky
stavěnou Total Eclipse Of The Heart jsem tedy o něco více
vstřebával díky tuzemské verzi Zatmění, kterou nahrála
muzikálová hvězda Leona Machálková. I tato podoba měla svoje
dobové kouzlo, byť jinak nejsem velkým příznivcem přetextovávání
zahraničních šlágrů do češtiny.
Celkově však pozoruji, že hudba z posledních dekád minulého století mě dnes oslovuje víc, než když byla aktuální nebo alespoň ne desítky let stará. Možná, že skladby z těchto hudebně silných časů skutečně zrají, možná jsem dozrál já a dovedu je teprve nyní naplno ocenit. A nejspíš za to podstatným dílem může i prostá síla nostalgie.
Další faktor pak vidím v úpadku současné pop music, z níž výrazné hlasy téměř vymizely: dnešní hity jsou stále plošší, vznikají spíše jako nerušivý sezónní doplněk životního stylu než jako nadčasové dílo, které má strhnout, zasáhnout a zabydlet se v posluchačově srdci. Dovedlo by vůbec dnes publikum ocenit vokalistky kvalit Bonnie Tyler?
Sama interpretka tohoto v albové verzi sedmiminutového opusu (pro rádia zkráceného na únosné čtyři a půl minuty) se nechala slyšet, že nemá ráda skladby, které může zpívat každý. Total Eclipse Of The Heart určitě každý zpívat nemůže. Složil ji i produkoval Jim Steinman, autor rockových hitů letos v lednu zesnulého Meat Loafa, a lze ji vnímat jako oslavu interpretčina úžasného hlasu.
Ač jde o milostnou baladu, měla dost temný nádech, Steinman ji totiž psal jako upírskou love story a v textu chtěl vyzdvihnout sílu lásky ve tmě. První místo v Británii i USA, celosvětově přes šest milionů prodaných kopií, dvě nominace na Grammy, podle několika anket jedna z nejoblíbenějších písní osmdesátých let - to je jen několik nejvýraznějších úspěchů, kterých Tyler se singlem ze svého pátého (a výborného) alba Faster Than The Speed Of Night dosáhla.
Během těch téměř čtyřiceti let vzniklo samozřejmě i nespočet coververzí, jak už to u takto zásadních hitů bývá. I sama Bonnie se ke svému nejslavnějšímu kousku ještě několikrát vrátila a natočila ho například jako duet s francouzskou zpěvačkou Kareen Antonn. Jejich spolupráce si pod názvem Si demain... (Turn Around) na přelomu let 2003 a 2004 podmanila frankofonní trh.
Kariéra dnes jednasedmdesátileté Velšanky, která v roce 2013 s písní Believe In Me reprezentovala Velkou Británii na soutěži Eurovision Song Contest, měla v dalších dekádách spíše sestupnou tendenci. Také já se nejraději vracím k jejím klasikám ze sedmdesátých a osmdesátých let jako It's A Heartache, Tears nebo Holding For Out For A Hero.
Její pozdější studiové desky už nemají takovou samozřejmou podmanivost, přesto nejsou vůbec špatné. Tu zatím poslední vydala loni a má sympaticky optimistický název: The Best Is Yet To Come - v češtině To nejlepší teprve přijde.
text: Josef Martínek, foto: Sony Music
Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.
Nejnovější články na blogu
Lenny - Figure It Out: přijít si na to sám
Od Lenny už jsem mezi svoje srdcovky na tomto blogu v roce 2021 zařadil jednu z jejích nejstarších vydaných písní You're My Everything. Už tehdy jsem v závěru článku naznačil, že obdobnou trvalkou by se mohla stát v té době ještě ne tak stará skladba Figure It Out. A nyní konečně přišel ten správný čas o ní napsat.
Narodit se v devadesátých letech v Česku mimo jiné znamenalo mít dětství ovlivněné mnoha specifickými fenomény doby. Patřil k nim na přelomu milénia obrovský boom latinskoamerických telenovel, který s sebou přinesl i minimálně dvě velké generační ikony: Natalii Oreiro a Thalíu. Obě vedle hlavních rolí v oblíbených seriálech také zpívaly a myslím,...
Emma Smetana a Richard Müller - Tahle jedna vteřina: jako když Kráska a zvíře cestují v čase
Už dlouhou dobu jsem měl na seznamu tipů pro článek na tento blog několik starších songů od Emmy Smetana. Nakonec ale všechny přebil loňský duet s Richardem Müllerem Tahle jedna vteřina. Zatímco seriál Eliška a Damián, ke kterému původně vznikl, se dlouhého života na televizních obrazovkách nedočkal, s písničkou je tomu právě naopak.